lørdag 12. august 2017

Himmelkake

Denne ettermiddagen gikk med til å lage kake før Usain Bolt skulle løpe sitt aller siste mesterskap i VM i år (endte i skade underveis dessverre...men kaken leverte skikkelig!)





Jeg hadde laget kakebunnen flere dager i forveien og fryset ned. Jeg la den til tining natten før, og da var den lett å dele i to mens den var kald. Jeg hadde nå kjøpt en kakedeler på Jernia, men jeg klarte ikke helt å bruke denne så jeg brukte en brødkniv.

Oppskrift på sjokoladekake til en 24 cm rund form: 

3 egg
1,5 dl melk
175 g hvetemel

250 g sukker
60 g kakao
1 ts bakepulver
1  ts vaniljesukker
125 g meierismør

Pisk eggedosis. Sikt inn mel som er blandet sammen  med kakao, vaniljesukker og bakepulver  og bruk håndmikser til å røre. Bland så inn melk og smeltet smør vekselsvis. Ha i en 24 cmform med bakepapir i bunn og  remser oppover kantene. Stek på 160* i ca 1 time. Avkjøl i 10 minutter. Ta deretter ut kaken fra formen og avkjøl på rist under et kjøkkenhåndkle. Hvis kaken skal oppbevares i kjøleskap/frys før videre pynting er det lurt å pakke den inn i plast.


Smørkrem:
250 gram meierismør (romtemperert) blandes med 300 gram melis med en håndmixer.
Deretter tilsettes 1,5 dl romtemperert fløte og 2 ss limesaft. Pisk i 1 minutt.
Tilsett 200 g melkesjokolade (som er smeltet i vannbad og som har stått på kjøkkenbenken i ca 30 min) og pisk ytterligere 1-2 min. Det kan for eksempel tilsettes hakket daimsjokolade i kremen.







Da jeg skulle pynte kaken lagde jeg først det som kalles en dik ("demning") med smørkrem langs yttersiden. Jeg brukte en sprøytepose fra Cacas til dette. Jeg hadde ikke trengt å ha så bred dik som på bildet, men det var første gang jeg gjorde dette så da ble det sånn. Inni la jeg et tykt lag vaniljekrem. Så la jeg del 2 av kakebunnen oppå. Dette er egentlig den nederste delen av kaken, alt er snudd på hodet slik at man får en så fin og flat overflate som mulig.





Deretter la jeg smørkrem rundt kaken. Dette gikk mye lettere i dag enn de forrige gangene, alt hjelper med øvelse. Jeg forsøkte å få det så jevnt og rett som mulig med spatel. Kaken er ikke flat dessverre pga ujevn deling og ikke minst at det som egentlig er toppen på kaken (men som ligger vendt ned som underste lag) ikke ble kuttet rett. Etter kremen er lagt satt jeg kaken inn i kjøleskapet i 10 min for at kremen skulle stivne.




I mellomtiden rullet jeg ut blå marsipan (hvit marsipan farget med blå farge fra Wilton) med en Rollin pin. Jeg brukte en smoother både over og på sidene for et glattere og jevnere resultat.
















Marsipanen fikk jeg på tilbud på Jernia pga dato, men den lagde mer rifter enn fondant. Skyer ble formet med egne skyeformer kjøpt på nett. Jeg rullet ut små lilla kinn som jeg limte på med spiselig lim, dette brukte jeg en liten pensel til. Øyne og munn ble laget med spiselig svart tusj. Dette var veldig gøy og jeg ble veldig fornøyd med skyene og bladene. Bladutstikker bestilt på nett formet selve bladene, mens mønsteret formet jeg med en knv. Jeg brukte en rund pepperkakeform til å lage selve sola. Solstrålene rullet jeg ut for hånd. De ble litt ujevne, men det merkes ikke så godt. Skyer, sol og solstråler limte jeg på selve kaken med spiselig lim. Skyene ble plassert på steder med de største riftene.









Kaken smakte veldig godt, men jeg hadde ikke trengt en så stor dik som jeg lagde. Smørkrem er veldig godt, men ganske mektig. Dagen etter var den faktisk enda bedre, for da hadde jeg ikke stått halve dagen for å lage den først :) Og det var deilig å spise kake etter middag hver dag i én uke :)




Samboers føtter i bakgrunnen, han koser seg glugg med kake og VM

Pynten tas med fordel av under spising

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar