mandag 25. september 2017

Enhjørninger

Lørdagskveldene består for tiden av NRKs lørdagsgullrekke (Stjernekamp, Side om Side, Lindmo) og kakebakepynting! Da sitter jeg ved stuebordet og prøver meg frem på diverse pynt. I kveld ble det enhjørninger, og det var virkelig ikke så vanskelig faktisk! Ingen steg-for-steg bilder her heller dessverre....men jeg forklarer under hvordan jeg gjorde det!










Jeg startet med å gjøre klar fondantklumper tilsatt tylosepulver. Så lagde jeg først store kuler av hvit fondant til hodet og kropp (sistnevnte lagde jeg litt avlang) samt formet armer og ben som jeg har limt på kroppen. Hodet og kropp ble festes sammen med hver sin halve tannpirker samt spiselig lim.

Hornet til figurene har jeg laget med fondant i gullfarget, kjøpt ferdig i 100grams pakker på nett (enten Cacas.no eller kakeboksen.no). Jeg har da rullet 2 små pølser som jeg tvinnet sammen og satt på hodet med 1/2 tannpirker og lim. Svarte øyne og potene har jeg stukket ut med en rund utstikker. Det hvite i øynene er bare litt hvit fondant jeg rullet for hånd og limte på. Munnpartiet har jeg også bare skjært ut for hånd og med modelleringsverktøy formet jeg nesebor og munn.

Til slutt lagde jeg halen og manen (dette gjorde jeg strengt tatt først, men det var rent tilfeldig). Da fikk jeg testet ut mitt nye verktøy for første gang, "Sugercraft gun".

(http://www.cacas.no/Produkt/500-19). Dette er et must om man skal lage tynne pølser i ulike slag. Det var litt vanskelig først, da jeg ikke fikk ut fondant da jeg skulle presse ut. Så fant jeg ut at man måtte ha en veldig myk og "fuktig" fondantklatt, så jeg brukte nøytal olje slik at pølsene gled lettere ut av skiven. Til slutt limte jeg på manen og halen med spiselig lim. Jeg synes de var så utrolig søte, og skulle gjerne hatt en kake eller flere til å bruke de på :) Skal uansett ikke se bort fra at en av de havner på en kake nå til helga...:)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar