lørdag 11. november 2017

Peppa Gris

Endelig var det tid for å lage det som startet min interesse for kakedesign, nemlig Peppa Gris! En populær tv-serie for barn som går på repeat hjemme hos oss for tiden. Da jeg googlet slike kaker i sommer, fant jeg ut at jeg ville lage en slik kake i november til min datters 3-års dag. Det blir nok en kake med flere kjente tv-figurer, og eget innlegg kommer til uken.






I dag var det forøvrig en annen 3-åring som skulle få sin Peppa Gris-kake, nemlig Mali.  Det er litt spesielt, for Olea og Mali er født på samme natt for 3 år siden, og mens jeg pyntet kaken lekte de sammen i flere timer. Jeg var altså på Frogner hos familien for å pynte kaken som Malis bestemor allerede hadde bakt, fylt og dekket med smørkrem. Jeg fikk dermed den beste jobben, nemlig å dekorere! Etter litt over 3 timer (inkludert en rask middag, et par glass vin og en kopp kaffe) sa vi oss ferdige og nå venter 17 spente barn på feiring i morgen! Tusen takk for at jeg fikk denne muligheten, og lykke til med selskap!

Kaken er dekket med grønn fondant, et lag med blå himmel og en gressrad rundt som ekstra dekor. Denne skjuler også kanten mot fatet.


Peppa gris og de ulike delene tar form! Dette er veldig gøy, og tidkrevende. Det meste skjæres ut for hånd med en liten kniv.


Skyer og blomster er enkle å lage og  veldig dekorative. De lages lett med utstikkere.










5 kommentarer:

  1. Flott kake!! Tenkte å prøve meg, men kan marsipan brukes? Eller best med fondant, syntest ikke den jeg brukte var så god sist, hvilken vil du anbefale?

    SvarSlett
  2. Hei Liv, og tusen takk for det! Peppa gris er jo kjempegøy å lage, masse farger og artig å lage. Jeg bruker bare fondant, men tror det er en vanesak og noen sverger enten til det ene eller det andre. Da jeg forsøkte meg på marsipan syntes jeg det var mer klissete og lettere for figurene å revne enn ved fondant, men det kan være er fordi jeg ikke er vant til å jobbe med marsipan.

    Av fondant så bestiller jeg på nett, f.eks fra cacas.no, kakeboksen.no eller slikkepott.no. Du kan også kjøpe cacas sine på f.eks Jernia eller andre kjøkkenutstyrsbutikker. Der får man farger til ca 59 kr for 250 g. Det er billigere jo større pakker du kjøper på nett, men hvis du skal lage en peppa gris kake trenger du kun 250 grams pakker i de ulike fargene. Bakgrunnen (grønn f.eks) trenger du mer av, for laget du legger rundt kaken må være tykk nok for å ikke revne.

    Når du former figurer, vil jeg anbefale å bruke noe som heter tylosepulver/CMC. Da tar du 1/2 ts pr 250 gram, og elter det inn i fondanten. Da blir fondanten smidigere å jobbe med, og hvis du skal lage figurer som du vil la stivne/tørke over 1-2 døgn så er dette pulvere til veldig god hjelp. Lykke til, og ta kontakt om det er mer du lurer på!

    SvarSlett
  3. Kan jeg ha marsipanlokk og fondant til figurene? Eller "svetter" fondanten da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du fint bruke ja. Jeg synes ikke fondanten svetter noe særlig, det er ihvertfall ikke noe problem. Litt mer dersom kaken fryses og deretter tines. Noen mener at å oppbevare kaken i papirform ikke gir svett fondant, men jeg opplever ikke noe problem ved å bruke plast eller sølvpapir. Noen ganger oppbevarer jeg kakene inni kjøleskapet uten noe over, for fondanten er som et lokk i seg selv. Lykke til!

      Slett