torsdag 25. januar 2018

Hawaii-kake til en Hawaiifest

Ukens artige oppdrag har vært å lage en Hawaii-kake til ei jente på 10 år. Hun skulle ha Hawaii som tema, og hva er vel bedre da enn å servere en kake i samme stil?! I innlegget deler jeg fremgangsmåten på kaken. Pynten laget jeg 2 dager i forveien og lot det tørke før jeg limte alt på kvelden før henting. Tusen takk for oppdraget, håper jeg har flere slike oppdrag (og vanlige kaker) i vente :)











Her kommer en del trinn-for - trinn bilder med beskrivelser under bildene:

Et par tøytøfler fra IKEA brukes til å tegne rundt på et tykt ark

Her er to maler til flip-floppene

Legg papirformen på kaken. Jeg stekte 2 slike kaker, men kunne stekt 1 hel langpannekake også. Skjær langt formen med en kniv. Oppskrift på en brownieaktig kake ser du her.



Her er kakene ferdig skjært ut. Det som ble igjen formet jeg til en 2-etasjes rund kake som jeg plasserte på siden.
Bre smørkrem rundt kakene. Jeg har brukt sjokoladesmørkrem, se oppskrift her.

La kakene stå med smørkremen i kjøleskapet ca 30 min før fondant legges på. Evt kan man for en finere finish og tjukkere lag gjenta smøringen etter første lag.
Jeg har farget hvit fondant med blå pastafarge. Kjevle deretter ut et jevnt lag fondant i 0,3 - 0,4 cm tykt lag, gjerne med litt melis under. Bre over kaken og klem inn sidene. En smoother kan brukes over kaken til slutt, men det var litt vanskelig der skoen smalner inn på midten.

Restene fra kaken ble formet som en sirkel og fylt med sjokoladesmørkrem. Deretter dekket jeg kaken jevnt med samme krem.

Sand limes på toppen av kaken og palmen settes ned ved hjelp av tannpirker. Spaghetti kan også brukes.


Pynten tørkes 1-2 døgn. Blomstene settes nedi et par utsikkere slik at de får en utspringende form.


Fiskene legges på papir rundt den kakeformen som ble brukt, slik at de tørket i buet tilstand. Da ligger de langs kaken istedetfor å være flate og stive og dermed stikke ut fra kaken.  


Palmene tørkes rundt tørkepapirruller. Jeg lagde 2 ulike farger, valgte den mørkeste. Jeg brukte en utstikker til å forme bladene, snittet i sidene med en saks og limte de sammen i midten. Pass på at tuppene ikke brekker, det skjedde med et par blader. Dette kan unngås ved å ikke klippe så langt ut samt å lage bladene litt tykkere. Mine tupper knakk, så jeg måtte rette opp det jeg kunne. Båndene til skoene ligger og tørker i ønsket form, jeg valgte det mønstrete båndet. Palmestammen tørker også med en tannpirker inni. Jeg har også plassert en tannpiker på toppen og laget et hull under palmen. Slik passer de som hånd i hanske når de skal settes sammen.

Førse trinn av spiselig sandlaging: hvitt sukker, brunt sukker og knust mariekjeks.

Etter å ha brukt moseredskapet blir de minste kornene silt ut ogde store bitene knuses underveis.

Ferdig kake med sand i pose ved siden av som skal legges rundt kakene når kaken serveres.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar