lørdag 17. februar 2018

Enhjørning-kake

Endelig har jeg forsøkt meg på en "Unicorn"-kake, eller enhjørning som det heter på norsk. Det er en veldig populær kake blant både barn og voksne, og den kjennetegnes ved å være høy med mange ag samt ha en flott og fargerik manke med gullhorn og ører. Det var nettopp dette jeg ville teste denne uka, da jeg ikke har mye erfaring med sprøyteposeteknikk. Mange bruker hvit frosting rundt kaken, men jeg er ikke så god til å få dette til så jevnt som nødvendig. Derfor valgte jeg å gå for fondant/sukkerpasta. Utrolig gøy å utfolde seg med sprøyteposene!






Smørkrem og sjokoladekake

Smørkrem tilsatt lilla farge og 4 deler sjokoladekake. De ble litt ujevne, da dette kun var en testkake.

Smørkrem tilsatt ulike farger

Sprøyteposer tilsatt smørkrem

Kaken er trukket med fondant (litt for tynt lag, så det revnet flere steder) og jeg er klar til å dekorere med 3 ulike tupper.

Dette er første gang jeg gjør dette, og det var absolutt ikke vanskelig. Jeg tok en farge om gangen. Kremen må være fast nok i konsistensen for at ikke kremen begynner å renne nedover der kanten er loddrett.

Fronten på kaka

Jeg trillet ut svart forndant og limte på kaken. Da må man lime rett på der den treffer, for limet gjør at fondanten avgir farge slik at man ikke kan flytte på fondanten etter plassering. Neste gang skal jeg forsøke å gjøre det på en annen måte.

Som horn valgte jeg å kjøpe vaffelkjeks/iskjeks og spraye med spiselig gullspray. Rundt kaken har jeg limt på gulldekor, kjøpt på vanlig matbutikk.


Ørene ble laget samme dag, og fikk ikke tid til å tørke. Litt dumt at tannpirkeren er synlig på baksiden av ørene, men det kan forbedres til neste gang!



En hel haug med kalorier fra smør, melis og kake :) Det ble litt ujevnt, men igjen så var dette kun en testkake. Smaksmessig tror jeg det er mye bedre med en sjokolade eller vaniljekrem inni enn smørkrem.

Slik ser kaken ut når 3 personer har tatt hvert sitt stykke....en god del igjen med andre ord.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar