tirsdag 6. februar 2018

Star Wars - kake

Jeg har aldri sett en eneste Star Wars-film, men jeg har iallefall fått med meg at det nettopp har kommet en ny film på kino! Denne kaken er til min sønns fetter, og jeg tror den falt i veldig god smak hos bursdagsbarnet.Veldig moro å lage, og fikk litt hjelp av å bruke et spiselig bilde.  Noen bilder fra fremgangsmåten ligger i innlegget.




Selve kaken er en sjokoladekake med browniekonsistens og sjokoladekrem, for oppskrifter se her.  Pynten lagde jeg flere dager i forveien, og denne gangen forsøkte jeg meg på spiselig bilde for første gang. Dette bestilte jeg på nett og limte på kaken med spiselig lim. Å bruke spiselige bilder er en veldig enkel måte å dekorere kaker på.

Her er jeg i gang med å lage disse "BB-8" figurene som skal sitte på siden av kaken. Ved å bruke runde utstikkere i ulik størrelse samt en skarp kniv og spiselig lim var dette veldig enkelt.

Ferdige figurer klare til å tørke litt før de limes på kaken. De kan også limes rett på dersom de lages samme dag som kaken.
Spiselig bilde samt alle figurene jeg har laget i forveien
Sjokoladekakebunnene og sjokoladesmørkrem

Masse deilig sjokoladekrem mellom og på sidene av kaken!

Blå fondant er rullet ut (valgte å bruke 2 kg) og klar til legges over den ferdig trukkede kaken.


En smoother brukes til å glatte ut toppen. Dette kan også gjøres etter man har skjært bort det overflødige.

Fondanten klemmes inn ovenfra og ned og deretter skjæres det overflødige bort med en skarp kniv.

Smooteren er brukt hele veien rundt kaken samt på toppen og er klar til å pyntes!

Disse lyssablene har jeg laget på forhånd og de festes enkelt til kaken ved å bruke noen spaghettirør og spiselig lim.

FERDIG KAKE (synd den ble ferdig på kvelden, derfor ble det ikke så godt bildelys dessverre):







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar